Alții mai învațați și mai încercați decât noi au schimbat paradigma mobilității în orașe. De la pionierul Enrique Peñalosa primarul Bogotá, vizionar și abil, până la orașele europene ca Viena, Helsinki au adoptat sistemul BRT (Bus Rapid Transit). Soluția nu este rocket science ci este mai simplă decât pare sau sună.
Totul este despre a crea linii de autobuz unice care să conecteze orașul. Și la Bucureși sunt câteva benzi dedicate doar că ele nu pot fi considerate ca fiind BRT pentru că implementarea nu este completă.
Banda unică este doar o componentă, ea trebuie completată cu stații accesibile, semaforizare dedicată, pentru că un autobuz pe o linie BRT are prioritate și nu stă la semafor.
În orice caz, pentru a face eficient un sistem BRT este important ca el să se nască dintr-o planificare prealabilă, adică un studiu serios de trafic și un plan de mobilitate și trebuie să îndeplinească minim 4 condiții: accesibil, rapid, interconectat, de calitate.
La bază, filozofia BRT este de a schimba percepția oamenilor asupra transportului public din cea în care transportul este lent, niciodată la timp și murdar, în cea în care totul este predictibil, sigur, rapid, accesibil și de bună calitate, iar atunci când ai fost Viena sigur ai simțit asta 😉.
De ce autobuze și nu tramvaie sau troleibuze? Dragilor ăsta este un alt subiect ce merită dezbătut într-o pastilă viitoare, dar ca spolier alert: autobuzul bate tramvaiul!