În urmă cu un an și jumătate, premierul Nicolae Ciucă aloca prin ordonanța de urgență 28/2023 bani pentru repararea neîntîrziată a planșeului Unirii, care, spunea premierul în expunerea de motive, riscă să se prăbușească, punînd în pericol viețile cetățenilor. ”În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amînată” era argumentația lui Ciucă, după cum a reamintit, ieri, vicepremierul de atunci, Kelemen Hunor. Degradările, mai releva OUG-ul lui Ciucă, riscă să avanseze rapid și ”impun o serie de lucrări de intervenţie pentru a evita un eventual colaps nedorit al structurii sau al unor părţi din aceasta”.
”Avînd în vedere scopul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului naţional de investiţii „Anghel Saligny”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 849 din 6 septembrie 2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 183/2022, de sprijinire a eforturilor autorităţilor administraţiei publice locale în dezvoltarea infrastructurii de bază la nivelul tuturor localităţilor,
ţinînd cont de faptul că în urma expertizei efectuate de subdiviziunea administrativ-teritorială Sectorul 4 al Municipiului Bucureşti şi transmise Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei a rezultat că structura de rezistenţă a planşeului Unirii, situat în municipiul Bucureşti, zona Piaţa Unirii, şi care acoperă rîul Dîmboviţa între intersecţia dintre străzile Căldărari, Halelor şi Bulevardul Dimitrie Cantemir, prezintă o serie de degradări la elementele structurale, care pot avansa rapid şi care impun o serie de lucrări de intervenţie pentru a evita un eventual colaps nedorit al structurii sau al unor părţi din aceasta,
luînd în considerare faptul că planşeul Unirii se află într-o zonă centrală, intens circulată,
în vederea evitării producerii unor consecinţe deosebit de grave cu privire la viaţa şi integritatea fizică a populaţiei, ce ar rezulta din colapsul planşeului sau al unor părţi din acesta,
ţinînd cont de valoarea semnificativă a investiţiei, care împiedică autorităţile administraţiei publice locale să finanţeze integral, de la bugetul local, lucrările necesare în urma expertizei, se impune intervenţia legislativă de urgenţă.
Consecinţa negativă a neadoptării prezentei ordonanţe de urgenţă este dată de riscul la care populaţia este expusă ca urmare a neefectuării lucrărilor de reabilitare şi consolidare a planşeului, ceea ce afectează drepturile fundamentale la viaţă şi la integritate fizică, garantate de Constituţia României, prin lipsa unei garanţii reale a respectării acestor drepturi în situaţia în care statul ar rămîne în pasivitate în privinţa îndepărtării unui pericol real şi iminent care afectează însăşi existenţa acestor drepturi.
Constatînd faptul că statul român, prin Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, dispune, prin intermediul Programului naţional de investiţii „Anghel Saligny”, de un mecanism eficient de finanţare a unor investiţii din categoriile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) şi d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 95/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 183/2022, respectiv „drumuri publice clasificate şi încadrate în conformitate cu prevederile legale în vigoare ca drumuri judeţene, drumuri de interes local, respectiv drumuri comunale şi/sau drumuri publice din interiorul localităţilor, precum şi variante ocolitoare ale localităţilor” şi „poduri, podeţe, pasaje sau punţi pietonale, inclusiv pentru biciclete şi trotinete electrice”, în care poate fi încadrat şi obiectivul de investiţii „Regenerarea spaţiilor publice în zona Pasajul Unirii, prin realizarea lucrărilor de consolidare şi reabilitare a planşeului de acoperire a rîului Dîmboviţa în Piaţa Unirii”, avînd ca beneficiar subdiviziunea administrativ-teritorială Sectorul 4 al Municipiului Bucureşti,
neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă conduce la menţinerea riscului unui colaps al planşeului Unirii sau al unor părţi din acesta.
În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amînată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă”.
Suma alocată pentru lucrări de urgență era de 750.751.800,690 lei.
OUG era semnată de premierul Nicolae Ciucă, vicepremierul Kelemen Hunor, Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Cseke Attila-Zoltan și Ministrul finanţelor, Adrian Cîciu.
În aprilie 2023, premierul Ciucă era îngrijorat de perspectiva periclitării de vieți omenești.
Un an și jumătate mai tîrziu, candidatul autoetichetat drept lipsit de respect Ciucă e îngrijorat de atitudinea lipsită de respect a PSD față de primarul general Nicușor Dan, cel care s-a dovedit incapabil să demareze repararea planșeului și chiar susține că aceste nici nu ar avea nevoie de intervenții urgente.
”PSD trebuie să-l respecte pe Primarul Capitalei și să învețe să aibă un dialog cu acesta, pentru că bucureștenii nu trebuie să devină victime ale disputelor politice. Nicușor Dan are dreptate cînd spune că este nevoie de o clarificare a atribuțiilor între primăriile de sector și Primăria Capitalei.
În lipsa tuturor avizelor necesare și a clarității privind responsabilitățile instituționale, Primăria Sectorului 4 nu ar fi trebuit să intervină în forță în această dimineață la Pasajul Unirii din București. Ne aflăm în această situație pentru că Primăria Sectorului 4 a încercat să rezolve cu forța o situație care necesită dialog și consens(…)
De asemenea, există semne de întrebare legate de dreptul de proprietate și administrare a terenului, iar răspunsurile trebuie să le dea instituțiile statului și, eventual, instanțele judecătorești. Pînă la clarificarea acestor aspecte, respectarea normelor legale și a procedurilor administrative este esențială pentru siguranța și buna desfășurare a lucrărilor în București” a scris candidatul pe Facebook.