Ultima destinație în Brazilia pe durata actualului sezon de călătorie (sau sezon de aventură și anxietate cum îmi place mie să îî spun că să fie pă brand) este Florianópolis. Știu! Multă lume nu a auzit de acest oraș – nici nu mă așteptam. Toată media, tradițională și socială, Instagram, Facebook și TikTok, vuiește de Rio și cam atât. Bă băieți – Brazilia e a cincea cea mai mare țară din lume – are mai multe locuri și orașe.
Dar vedeți voi? Asta e media. Prin asta se caracterizează. Are câteva subiecte care atrag, semi-glamuroase – adică ele sunt prezentate ca de lux dar în realitate nu sunt așa. Semi-elitiste – îți dau senzația că sunt subiecte grele care sunt explicate astfel încât chiar și tu, consumatorul fără prea multă pregătire academică (a se citi fără prea multă școală), ai senzația că le pricepi pe deplin. Dar crede-mă, dacă vei încerca să explici cuiva știrea nu vei putea – pentru simplul fapt că nu ai înțeles-o.
1. Stereotip
Subiectele sunt presărate cu iz de scandal, să polarizeze puțin, cu alte cuvinte să nască în tine un sentiment contradictoriu, de cele mai multe ori negativ. Niciodată media nu va stârni reacții mult așteptate de pe urma știrilor și postărilor pozitive. Cum sună ”Am ajuns în cel mai sigur loc din Brazilia” față de ”M-au jefuit în Brazilia. Brazilienii mi-au pus pistolul la tâmplă și mi-au luat totul”? Voi pe care ați da click? I rest my case după cum spun americanii, salvatorii noștri binevoitori, partenerii noștri strategici.
Dar stereotipurile vând. De orice fel și de orice natură. Pentru că ideea este deja înrădăcinată în mințile consumatorilor și atunci când scrollăm repede, se produce un click în materia noastră cenușie și avem senzația că înțelegem mai bine subiectul. Rio – bun și exotic dar Brazilia – periculoasă și murdară. Rio – bun, turistic, plajă, soare dar Brazilia – săracă, împuțită și nașpa, nu merită să te duci acolo. Același principiu poate fi aplicat în toate situațiile, să știți.
Dar stereotipurile și strică – și strică mult. Dacă nu ești ancorat în realitate și în viața reală prin comunitatea ta sau familie, poți suferi mult. Stereotipurile din media te pot determina să gândești ce e mai rău despre tine: că nu arăt îndeajuns de bine, că nu sunt îndeajuns de slab, că nu sunt îndeajuns de gras, că nu am părul destul de blond, că nu îmi pot permite să mă duc în vacanțe și să văd locurile pe care alții le prezintă cu atâta patos, că nu mănânc destul de sănătos, și multe altele. Și ce reiese de aici? Exact! Depresie, anxietate, frici, critici nejustificate, mult reproș interior. De abia aștept să vă povestesc despre depresie și anxietate într-unul din episoadele viitoare. Să vedeți atunci!
2. Trend
Sper că ați observat și voi că media, în toate formele ei, promovează așa-numitele trenduri. Prin trend înțelegem orice nouă tendință ce este însușită de cât mai mulți participanți. În economie se cheamă efect de rețea – dar, hei, acum este unanim acceptat că social media a inventat principiul trendului. Asta se întâmplă când îți iei educația de la Universitatea Meta, specializarea Bytedance.
Dar efectul este unul devastator. De ce? Pentru că trendurile omoară originalitatea și creativitatea. De aceea toate emisiunile de știri de la televizor prezintă același subiect. De aceea toți creatorii de conținut pe care îî urmăriți postează aceleași poze, din același locuri, cu aceleași recomandări, și până și același meme-uri (sau glume pentru publicul mai în vârstă). Costă prea mult să produci conținut, material nou. Mai bine îl copiezi – mergi pe trend. Copiezi ideea și o reambalezi. La bază e același lucru – același produs, aceeași idee, același concept. Contează așa mult la care emisiune de știri ne uităm? Nu prea – e cam aceeași informație (bine, eliminând emisiunile cu o anume agendă în spate). Contează dacă râd la un tiktok sau la un reel? Nu! Pentru că râd la același meme.
Mesajul meu o să fie întotdeauna: prețuiți și consumați originalitate. Pentru că originalitatea e scumpă pentru că are un cost de producție mare! Dar originalitatea îți va arăta cine îți merită atenția, într-o lume în care atenția ta devine din ce în ce mai valoroasă pentru media.
3. Natură
Să revin un pic și la călătorie – la Florianópolis, subiectul nostru de astăzi. Este superb locul. Este în sudul țării, ceea ce face ca și clima să fie un pic diferită față de nord. Adică vegetația este mult mai verde, multe nuanțe de verde crud. Are și soare și plaje. Dar are dealuri, multă ploaie, și iarna poate avea și zăpadă.
E un oraș ”în pantă”. Poate fi un pic frustrant că oriunde trebuie să te duci urci sau cobori, și destul de brusc. Da, chiar și pe străzile circulate de mașini. Oamenii au casele pe coline și aleile cu care ajung la casă sunt aproape perpendiculare pe șoseaua principală. Câtă benzină or consuma brazilienii ăștia să își ambaleze motoarele să urce mașina în fiecare zi până în fața ușii?
Așa că social media a dat greș în cazul de față. A eșuat TikTok-ul. Am descoperit Florianópolis prin multă și multă cercetare despre Brazilia și oportunitățile de turism din țară. Să vă mai spun cât de tare a dat greș social media în cazul de față? Păi Florianópolis este unul din cele mai sigure și dezvoltate orașe din Brazilia (i se mai spune și Sillicon Valley de Brazilia) – este prima locație unde nu numai eu, ca turist, m-am simțit în siguranță, dar toată lumea era schimbată și mult mai puțin încrâncenată. Să mergi pe stradă în Brazilia cu telefonul în mână de zici că ești pe Victorei este un precursor al unui jaf. Ei bine, nu aici! Toată lumea își ținea telefoanele de ziceai că mai au 10 de schimb acasă. Nici nu zici că am plecat din Europa – m-am simțit la promenadă în Italia!
Deci Brazilia e și așa! Brazilia este multe lucruri – dar cu siguranță nu poate fi redusă la câte ”trenduri” ce sunt promovate pe social media.
4. De două ori
Se spune că omul are liber arbitru și discernământ. Atunci de ce de fiecare dată când ne uităm la televizor, ascultăm radio sau intrăm pe Facebook și TikTok alegem să renunțăm la aceste calități ale firii umane. Principiul economic fundamental pe care se bazează toată cercetarea economică și tot sistemul nostru financiar spune clar: omul este un investitori RAȚIONAL! Adică nimeni nu o să investească de bună voie 10 lei dacă știe cu siguranță că la finalul perioadei va primi doar 8.
Același lucru și cu media – de ce uităm să fim investitori raționali cu ideile ce ne intră în cap și cu imaginile ce ne invadează retina? De ce nu încercăm să ne maximizăm investiția? Dacă ai fi la bancă te-ai certa cu ăia și pe un leu în plus la comisioane. Dar în cazul de față preferăm să ieșim în pierdere.
De ce nu ne gândim de două ori înainte să reținem un așa-numit ”fapt”? De ce nu recitim de două ori, de ce nu ascultăm de două ori – până când suntem siguri că am înțeles subiectul? Nu îl înțelegem, înseamnă că nu trebuie reținut. Hai să fim serioși, nu suntem cu toții deștepți. Să nu ne prefacem că înțelegem subiecte de economie, finanțe sau politică când noi am terminat Bioterra la fără frecvență. Eu m-am specializat în economie și finanțe, așa că m-aș minți pe mine însumi și pe voi, stimați cititori, dacă aș spune că sunt expert în drept constituțional, de exemplu.
Și acum, să te las cu următoarea întrebare: ”tu de ce crezi orice se prezintă pe platformele de social media ca fiind adevărat?”
[continuarea săptămâna viitoare]
Related